UPDATE (7/02): Mintea romanului de pe urma... Ponta ar vrea acum guvern non-politic, de tehnocrati, dupa ce ieri a insistat (impreuna cu PNL si PC) pentru alegeri anticipate cat mai curand. Sper sa mai aiba ocazia sa discute asta - de exemplu, daca echipa lui Ungureanu este respinsa de Parlament - dar nu sunt mari sanse.
Ceea ce ar fi trebuit sa se intample inca din toamna lui 2009 - demisia unui guvern nelegitim - se intampla, in sfarsit, acum. Iesirea oamenilor in strada a avut pana la urma efect, un efect in cascada, care a schimbat radical datele problemei, antrenand o serie de concesii disperate ale puterii - retragerea legii Sanatatii si reinstalarea lui Raed Arafat la minister, demiterea lui Baconschi, suspendarea taxei de poluare s.a.m.d. Situatia a devenit si mai greu de sustinut dupa ce decizia Curtii Constitutionale impotriva comasarii alegerilor a marcat inca un precedent in seria deciziilor neconstitutionale impuse de guvernul Boc prin angajarea raspunderii.
Am inceput acest blog cu peste doi ani in urma, in timpul crizei politice din 2009, pentru ca am simtit un pericol iminent la adresa ordinii democratice din Romania. Evenimentele care au urmat mi-au confirmat, din pacate, temerile. Sub lozinca reformarii statului, presedintele Basescu a fortat mentinerea unui guvern nedemocratic, impotriva majoritatii politice din Parlament. Ulterior, puterea portocalie a subminat sistematic institutiile democratice, incepand chiar cu Parlamentul (lucru despre care am scris pe larg). Din pacate, opozitia nu a vrut sau nu a putut sa apere integritatea institutiilor, principiilor si regulilor democratiei, parand de cele mai multe ori mai preocupata de scorul propriului meci politic cu puterea, decat de soarta democratiei romanesti.
Plecarea acestui guvernul nelegitim creeaza in ceasul al 12-lea o deschidere intr-o situatie de fundatura adanca, in care Basescu si ai lui adusesera politica romaneasca. Dar totul depinde de cum va fi folosita aceasta fragila deschidere.
Parerea mea este ca, in acest moment, telul opozitiei trebuie sa fie instaurarea unui guvern interimar - preferabil non-politic - de consens cat mai larg, care sa gestioneze afacerile curente si sa organizeze alegeri corecte. In felul acesta, s-ar putea restabili cat de cat credibilitatea procesului democratic (dupa ce, la un moment dat, corectitudinea viitoarelor alegeri a fost in mare pericol - vezi de exemplu comentariul Alinei Mungiu-Pippidi pe aceasta tema) si s-ar putea porni pe drumul lung al recladirii institutiilor democratiei in Romania.
Graba de a avea alegeri anticipate (vezi reactia la cald a lui Victor Ponta) cred ca tine mai mult de interesul politic al opozitiei de a capitaliza cat mai rapid actualul avantaj din sondaje, decat de bunul mers al tarii. Alegeri urmeaza sa aiba loc oricum in toamna, iar intre timp avem si alegeri locale. Mai importanta decat rapiditatea alegerilor acum este corectitudinea si credibilitatea lor - pur si simplu, Romania nu isi mai permite inca in rand de alegeri cu rezultate contestate sau contestabile. Este urgent nu sa-l instalam pe Ponta la Palatul Victoria, ci sa restauram ordinea democratica.
Pentru asta, o secventa normala de alegeri locale si parlamentare, corecte si transparente, ar face mai mult decat accederea imediata a USL la putere. Alegerile locale ar echilibra raportul de forte in teritoriu, punand parlamentarele pe o baza mai sanatoasa (stim din experienta alegerilor trecute cat de mult conteaza cine are controlul administratiilor locale). Un guvern de tehnocrati, non-politic, instalat rapid si sustinut de o majoritate parlamentara ampla (preferabil de toate partidele parlamentare) ar fi o garantie pentru alegeri corecte si, in plus, ar putea asigura si continuitatea actului de guvernare. Cu un premier respectat si necompromis politic - iar din acest punct de vedere, Lucian Croitoru, despre care se vorbeste ca o posibilitate, nu este acceptabil (datorita rolului pe care l-a jucat in 2009, de pion al ambitiilor autoritare ale lui Basescu, cand a acceptat sa joace rolul de premier desemnat impotriva unei majoritati parlamentare de peste 60%).
Cred ca aceasta ar trebui sa fie prima optiune a opozitiei la consultarile de la Cotroceni: guvern non-politic, premier neutru, alegeri la termen.
In loc de asta, scenariul propus de Ponta, care ar putea avansa alegerile parlamentare cu cel mult cu 2-3 luni fata de termenul normal, presupune teatrul respingerii deliberate a doi premieri desemnati - cu efectele inerente privind instabilitatea politica prelungita si consecintele ei interne si externe - si ar lasa, de fapt, tot guvernul PDL-ist sa organizeze alegerile, in conditiile in care controlul administratiilor locale de catre portocalii este cvasi-total. In plus, pentru ca scenariul cu dizolvarea Parlamentului dupa respingerea consecutiva a doi premieri desemnati sa se realizeze, este nevoie de colaborarea ambelor tabere din Parlament - iar, in conditiile lipsei de incredere si relei-credinte, pot aparea usor derapaje. In Romania, de fapt, este foarte greu sa se ajunga la alegeri anticipate - acesta fiind si motivul pentru care n-am avut niciodata pana acum (de la adoptarea Constitutiei din 1991).
Din motivele de mai sus, scenariul acesta mi se pare mult mai riscant, iar folosul lui mai degraba relativ si incert.
Sper ca Ponta sa se razgandeasca si USL sa nu mearga la Cotroceni doar pe varianta anticipatelor.
Varianta unui guvern interimar neutru politic, cu alegeri la termen si in secventa normala (locale - parlamentare) este mai rationala pentru Romania in acest moment. Cu conditia sa poata fi gasit si omul potrivit (acceptabil tuturor) ca premier tehnocrat.
Ceea ce ar fi trebuit sa se intample inca din toamna lui 2009 - demisia unui guvern nelegitim - se intampla, in sfarsit, acum. Iesirea oamenilor in strada a avut pana la urma efect, un efect in cascada, care a schimbat radical datele problemei, antrenand o serie de concesii disperate ale puterii - retragerea legii Sanatatii si reinstalarea lui Raed Arafat la minister, demiterea lui Baconschi, suspendarea taxei de poluare s.a.m.d. Situatia a devenit si mai greu de sustinut dupa ce decizia Curtii Constitutionale impotriva comasarii alegerilor a marcat inca un precedent in seria deciziilor neconstitutionale impuse de guvernul Boc prin angajarea raspunderii.
Am inceput acest blog cu peste doi ani in urma, in timpul crizei politice din 2009, pentru ca am simtit un pericol iminent la adresa ordinii democratice din Romania. Evenimentele care au urmat mi-au confirmat, din pacate, temerile. Sub lozinca reformarii statului, presedintele Basescu a fortat mentinerea unui guvern nedemocratic, impotriva majoritatii politice din Parlament. Ulterior, puterea portocalie a subminat sistematic institutiile democratice, incepand chiar cu Parlamentul (lucru despre care am scris pe larg). Din pacate, opozitia nu a vrut sau nu a putut sa apere integritatea institutiilor, principiilor si regulilor democratiei, parand de cele mai multe ori mai preocupata de scorul propriului meci politic cu puterea, decat de soarta democratiei romanesti.
Plecarea acestui guvernul nelegitim creeaza in ceasul al 12-lea o deschidere intr-o situatie de fundatura adanca, in care Basescu si ai lui adusesera politica romaneasca. Dar totul depinde de cum va fi folosita aceasta fragila deschidere.
Parerea mea este ca, in acest moment, telul opozitiei trebuie sa fie instaurarea unui guvern interimar - preferabil non-politic - de consens cat mai larg, care sa gestioneze afacerile curente si sa organizeze alegeri corecte. In felul acesta, s-ar putea restabili cat de cat credibilitatea procesului democratic (dupa ce, la un moment dat, corectitudinea viitoarelor alegeri a fost in mare pericol - vezi de exemplu comentariul Alinei Mungiu-Pippidi pe aceasta tema) si s-ar putea porni pe drumul lung al recladirii institutiilor democratiei in Romania.
Graba de a avea alegeri anticipate (vezi reactia la cald a lui Victor Ponta) cred ca tine mai mult de interesul politic al opozitiei de a capitaliza cat mai rapid actualul avantaj din sondaje, decat de bunul mers al tarii. Alegeri urmeaza sa aiba loc oricum in toamna, iar intre timp avem si alegeri locale. Mai importanta decat rapiditatea alegerilor acum este corectitudinea si credibilitatea lor - pur si simplu, Romania nu isi mai permite inca in rand de alegeri cu rezultate contestate sau contestabile. Este urgent nu sa-l instalam pe Ponta la Palatul Victoria, ci sa restauram ordinea democratica.
Pentru asta, o secventa normala de alegeri locale si parlamentare, corecte si transparente, ar face mai mult decat accederea imediata a USL la putere. Alegerile locale ar echilibra raportul de forte in teritoriu, punand parlamentarele pe o baza mai sanatoasa (stim din experienta alegerilor trecute cat de mult conteaza cine are controlul administratiilor locale). Un guvern de tehnocrati, non-politic, instalat rapid si sustinut de o majoritate parlamentara ampla (preferabil de toate partidele parlamentare) ar fi o garantie pentru alegeri corecte si, in plus, ar putea asigura si continuitatea actului de guvernare. Cu un premier respectat si necompromis politic - iar din acest punct de vedere, Lucian Croitoru, despre care se vorbeste ca o posibilitate, nu este acceptabil (datorita rolului pe care l-a jucat in 2009, de pion al ambitiilor autoritare ale lui Basescu, cand a acceptat sa joace rolul de premier desemnat impotriva unei majoritati parlamentare de peste 60%).
Cred ca aceasta ar trebui sa fie prima optiune a opozitiei la consultarile de la Cotroceni: guvern non-politic, premier neutru, alegeri la termen.
In loc de asta, scenariul propus de Ponta, care ar putea avansa alegerile parlamentare cu cel mult cu 2-3 luni fata de termenul normal, presupune teatrul respingerii deliberate a doi premieri desemnati - cu efectele inerente privind instabilitatea politica prelungita si consecintele ei interne si externe - si ar lasa, de fapt, tot guvernul PDL-ist sa organizeze alegerile, in conditiile in care controlul administratiilor locale de catre portocalii este cvasi-total. In plus, pentru ca scenariul cu dizolvarea Parlamentului dupa respingerea consecutiva a doi premieri desemnati sa se realizeze, este nevoie de colaborarea ambelor tabere din Parlament - iar, in conditiile lipsei de incredere si relei-credinte, pot aparea usor derapaje. In Romania, de fapt, este foarte greu sa se ajunga la alegeri anticipate - acesta fiind si motivul pentru care n-am avut niciodata pana acum (de la adoptarea Constitutiei din 1991).
Din motivele de mai sus, scenariul acesta mi se pare mult mai riscant, iar folosul lui mai degraba relativ si incert.
Sper ca Ponta sa se razgandeasca si USL sa nu mearga la Cotroceni doar pe varianta anticipatelor.
Varianta unui guvern interimar neutru politic, cu alegeri la termen si in secventa normala (locale - parlamentare) este mai rationala pentru Romania in acest moment. Cu conditia sa poata fi gasit si omul potrivit (acceptabil tuturor) ca premier tehnocrat.
Buna ziua,
ReplyDeleteNu pot fi de acord cu dumneavoastra. Da, guvernul Boc a fost nelegitim, dar nelegitimitatea sa a fost data si de "manevrele" facute de Basescu&co in parlament. Ma refer aici la "nasterea" UNPR.
Daca guvernul a fost "curatat" prin demisia lui Boc, parlamentul actual, in care activeaza un partid care nu a fost trecut prin procesul electoral, dar controleaza circa 10% din voturi, parlamentul in care inca singereaza democratia dupa aritmetica Robertei Anastase de la legea pensiilor, parlamentul trebuie si el "curatat". Si asta se face rapid si democratic, prin vot.
Da, USL-ul are numeroase hibe, da, Ponta este veriga slaba, da PSD-ul va exploda cindva, probabil dupa moartea lui Ion Iliescu, dar acum, acum nu este decit solutia anticipate. Consens nu poate fi incercat, pentru ca un "consens" ar legitima tot bilciul care s-a petrecut in ultimii trei ani.
@ Valentin Berceanu
ReplyDeleteEste adevarat ca actualul parlament e compromis (nu mai reflecta rezultatele alegerilor din 2008) si trebuie "curatat", cum spuneti. Dar pentru succesul actiunii de curatare, si pentru insanatosirea democratiei romanesti in general, cred ca sunt mai utile alegeri corecte la termen (sub un guvern neangajat politic, sau de echilibru), decat alegeri anticipate organizate de PDL.