Cand scriu aceste randuri, nu este clar daca pragul de participare impus de Curtea Constitutionala pentru validarea referendumului de demitere a lui Traian Basescu din functia de presedinte al Romaniei va fi atins. Speranta mea este ca pragul sa fie depasit si referendumul sa fie validat - situatia contrara ar crea enorm de multe probleme si ar putea da lovitura de gratie unei democratii deja grav ranite.
In acelasi timp, judecata rece imi spune ca rezultatul cel mai probabil, conform tendintei din ultimele ore, este o participare la vot sub 45% pana la inchiderea urnelor, atragand invalidarea referendumului si revenirea lui Basescu la Cotroceni.
Dar, indiferent de ce se va intampla, ceea ce voi scrie mai jos isi pastreaza valabilitatea.
Tranzitia de putere din Romania anului 2012 nu avea nevoie catusi de putin de toate aceste tensiuni si emotii. Odata venita la guvernare, USL nu avea decat de gestionat fara mari riscuri perioada de pana la alegerile parlamentare, concentrandu-se pe redresarea economiei, corectarea unor abuzuri si nedreptati din perioada basista, inchiderea robinetelor jafului din banii publici si scoaterea la iveala a acestuia prin audituri independente la ministerele cheie, anularea unor masuri bugetare represive care nu-si aveau justificare. Romanii i-ar fi fost recunoscatori noului guvern, investitorii ar fi apreciat masurile pro-crestere si previzibilitatea politicilor economice, societatea civila ar fi intampinat pozitiv cresterea transparentei publice si o guvernare mai integra decat cele precedente.
In timpul acesta, Traian Basescu ar fi devenit tot mai izolat si irelevant la Cotroceni, iar PDL, aflat in deruta dupa pierderea la scor a alegerilor locale, ar fi avut de facut fata dezvaluirilor incomode si si-ar fi continuat scaderea din sondaje. Poate chiar ar fi inceput sa se distanteze de Traian Basescu, intelegand ca numai asa poate supravietui ca forta politica pe termen mediu si lung.
Dupa previzibila victorie de la parlamentarele din toamna, USL, cu o noua majoritate legitimata la urne, ar fi putut declansa un proces riguros pentru suspendarea presedintelui Basescu, in contul numeroaselor incalcari ale Constitutiei la care s-a dedat in mandatele sale. Motivele suspendarii ar fi putut fi formulate convingator, explicate pe larg si dezbatute public; nu ar mai fi fost nevoie de schimbarea cu forta a presedintilor camerelor parlamentare, din moment ce altii noi, reprezentand noua majoritate, ar fi fost alesi imediat dupa scrutinul parlamentar; si n-ar mai fi fost nevoie ca totul sa fie facut intr-o saptamana, spre socul observatorilor externi.
Acesta ar fi fost un scenariu perfect fezabil al preluarii treptate si ordonate a puterii, fara riscuri importante si fara zguduiri ale institutiilor sau bruscarea ordinii democratice. Ar fi evitat multe dintre problemele serioase de astazi: discreditarea in fata partenerilor occidentali, victimizarea lui Basescu si re-mobilizarea suporterilor sai, eroziunea cadrului legal si institutional chiar dincolo de gradul deja avansat de degradare atins sub puterea portocalie, costurile economice si sociale ale instabilitatii politice.
Foarte probabil, s-ar fi putut evita si impunerea unui prag de participare pentru validarea referendumului (care acum a trebuit acceptat sub presiune externa, pentru a linisti cat de cat temerile Occidentului fata de fortarea cadrului democratic de catre USL); sau daca nu, in orice caz eventuala boicotare a referendumului de catre basisti ar fi fost mult mai costisitoare politic, foarte probabil cu efect mult mai slab la electorat, si i-ar fi decredibilizat definitiv pe portocalii.
Oricare ar fi rezultatul final al referendumului de astazi, este clar ca sefii USL au ratat sansa unei tranzitii pasnice si ordonate a puterii, desi aveau toate atuurile in mana. Adusi la putere pe valul nemultumirii populare fata de abuzurile basiste, ei nu aveau de facut decat sa-si pastreze cumpatul si sa organizeze metodic si fara fisura procesul de demantelare a puterii basiste, inclusiv ultimul pas - suspendarea si demiterea lui Traian Basescu din functia de presedinte.
Dar, in loc de asta, au ales sa joace tranzitia democratica la ruleta radicalizarii si escaladei conflictului politic - exact in stilul consacrat de vandalul politic pe care si-au propus sa-l inlocuiasca. Iar ca miza au aruncat pe masa nu doar carierele lor politice, ci si sperantele de mai bine ale romanilor si reputatia tarii.
Pentru ca au ales, asemenea lui Basescu, sa se joace cu soarta tarii, Ponta si Antonescu sunt acum noii vandali de care trebuie sa ne aparam democratia.
Indiferent daca Basescu pleaca sau nu dupa referendumul de astazi, pentru binele Romaniei va trebui ca Ponta si Antonescu sa plece si ei.
Nu pot incheia fara sa subliniez ca, in acest moment, dupa ce taberele politice au adus tensiunile din societate pana la paroxism, riscul major pentru Romania este izbucnirea violentelor de strada pe fond de conflict politic. Singura posibilitate de a preveni un astfel de dezastru este ca rezultatul votului popular de astazi - inclusiv validarea sau invalidarea referendumului - sa fie recunoscut de ambele tabere politice. Daca cea care pierde, oricare ar fi aceea, nu-si recunoaste infrangerea, Romania se va afla in mare pericol.
In acelasi timp, judecata rece imi spune ca rezultatul cel mai probabil, conform tendintei din ultimele ore, este o participare la vot sub 45% pana la inchiderea urnelor, atragand invalidarea referendumului si revenirea lui Basescu la Cotroceni.
Dar, indiferent de ce se va intampla, ceea ce voi scrie mai jos isi pastreaza valabilitatea.
Tranzitia de putere din Romania anului 2012 nu avea nevoie catusi de putin de toate aceste tensiuni si emotii. Odata venita la guvernare, USL nu avea decat de gestionat fara mari riscuri perioada de pana la alegerile parlamentare, concentrandu-se pe redresarea economiei, corectarea unor abuzuri si nedreptati din perioada basista, inchiderea robinetelor jafului din banii publici si scoaterea la iveala a acestuia prin audituri independente la ministerele cheie, anularea unor masuri bugetare represive care nu-si aveau justificare. Romanii i-ar fi fost recunoscatori noului guvern, investitorii ar fi apreciat masurile pro-crestere si previzibilitatea politicilor economice, societatea civila ar fi intampinat pozitiv cresterea transparentei publice si o guvernare mai integra decat cele precedente.
In timpul acesta, Traian Basescu ar fi devenit tot mai izolat si irelevant la Cotroceni, iar PDL, aflat in deruta dupa pierderea la scor a alegerilor locale, ar fi avut de facut fata dezvaluirilor incomode si si-ar fi continuat scaderea din sondaje. Poate chiar ar fi inceput sa se distanteze de Traian Basescu, intelegand ca numai asa poate supravietui ca forta politica pe termen mediu si lung.
Dupa previzibila victorie de la parlamentarele din toamna, USL, cu o noua majoritate legitimata la urne, ar fi putut declansa un proces riguros pentru suspendarea presedintelui Basescu, in contul numeroaselor incalcari ale Constitutiei la care s-a dedat in mandatele sale. Motivele suspendarii ar fi putut fi formulate convingator, explicate pe larg si dezbatute public; nu ar mai fi fost nevoie de schimbarea cu forta a presedintilor camerelor parlamentare, din moment ce altii noi, reprezentand noua majoritate, ar fi fost alesi imediat dupa scrutinul parlamentar; si n-ar mai fi fost nevoie ca totul sa fie facut intr-o saptamana, spre socul observatorilor externi.
Acesta ar fi fost un scenariu perfect fezabil al preluarii treptate si ordonate a puterii, fara riscuri importante si fara zguduiri ale institutiilor sau bruscarea ordinii democratice. Ar fi evitat multe dintre problemele serioase de astazi: discreditarea in fata partenerilor occidentali, victimizarea lui Basescu si re-mobilizarea suporterilor sai, eroziunea cadrului legal si institutional chiar dincolo de gradul deja avansat de degradare atins sub puterea portocalie, costurile economice si sociale ale instabilitatii politice.
Foarte probabil, s-ar fi putut evita si impunerea unui prag de participare pentru validarea referendumului (care acum a trebuit acceptat sub presiune externa, pentru a linisti cat de cat temerile Occidentului fata de fortarea cadrului democratic de catre USL); sau daca nu, in orice caz eventuala boicotare a referendumului de catre basisti ar fi fost mult mai costisitoare politic, foarte probabil cu efect mult mai slab la electorat, si i-ar fi decredibilizat definitiv pe portocalii.
Oricare ar fi rezultatul final al referendumului de astazi, este clar ca sefii USL au ratat sansa unei tranzitii pasnice si ordonate a puterii, desi aveau toate atuurile in mana. Adusi la putere pe valul nemultumirii populare fata de abuzurile basiste, ei nu aveau de facut decat sa-si pastreze cumpatul si sa organizeze metodic si fara fisura procesul de demantelare a puterii basiste, inclusiv ultimul pas - suspendarea si demiterea lui Traian Basescu din functia de presedinte.
Dar, in loc de asta, au ales sa joace tranzitia democratica la ruleta radicalizarii si escaladei conflictului politic - exact in stilul consacrat de vandalul politic pe care si-au propus sa-l inlocuiasca. Iar ca miza au aruncat pe masa nu doar carierele lor politice, ci si sperantele de mai bine ale romanilor si reputatia tarii.
Pentru ca au ales, asemenea lui Basescu, sa se joace cu soarta tarii, Ponta si Antonescu sunt acum noii vandali de care trebuie sa ne aparam democratia.
Indiferent daca Basescu pleaca sau nu dupa referendumul de astazi, pentru binele Romaniei va trebui ca Ponta si Antonescu sa plece si ei.
Nu pot incheia fara sa subliniez ca, in acest moment, dupa ce taberele politice au adus tensiunile din societate pana la paroxism, riscul major pentru Romania este izbucnirea violentelor de strada pe fond de conflict politic. Singura posibilitate de a preveni un astfel de dezastru este ca rezultatul votului popular de astazi - inclusiv validarea sau invalidarea referendumului - sa fie recunoscut de ambele tabere politice. Daca cea care pierde, oricare ar fi aceea, nu-si recunoaste infrangerea, Romania se va afla in mare pericol.
Ai votat?
ReplyDeleteDa, am facut ce am spus aici: http://rational-idealist.blogspot.ro/2012/07/pozitia-mea-ro.html
DeleteDar asta nu ma impiedica sa-i judec foarte aspru pe Ponta si Antonescu pentru ce au facut. Daca nu se intampla o minune in urmatoarele 4 ore, inseamna ca au reusit sa-l invie din morti pe Basescu - politic vorbind.
Nu stiu daca scenariu prezentat ar fi fost cel real. Nu ced ca Basescu ar fi stat pasiv, sa vada cum clientela lui este decimata, si viitorul lui incert! Viitorul lui depinde de cota PDL-ului in viitorul parlament.
ReplyDeleteProbabil ca ar fi utlizat la maxim institutiile statului subordonate lui si ar fi reusit sa decredibilizeze guvernul.
Probabil ca cei din PSD se stiu cu puncte vulnerabile, motiv pentru care au adoptat metoda de a-l lasa rapid pe Basescu fara "munitie".
Eu cred ca Antonescu si Ponta au decontat atitudinea agresiv antimaghiara, si a mai decontat-o odata cu Geoana, care a pierdut pe fondul neparticiparii sau a votului negativ al maghiarilor.
Se poate spune ca unii nu invata nici din proprile erori.
USL-asii au fost prea siguri de ei. Ponta a facut o vizita de curtoazie in judele cu populatie maghiara in urma cu o saptamana, dar se vede ca fara succes.
Si eu cred ca daca vor sa castige, cei doi Ponta si Antonescu trebuie sa fie schimbati si eventuala sa se desparta PNL-ul de PSD-PC. Separat au sanse mai mari decat impreuna.
Eu din start am spus ca o alianta de doua formatiuni cu electorat incompatibil, obtine un scor mai mic decat suma scorurilor obtinute separat.
Aliantele de partide cu electorat inrudit pot obtine scor mai mare decat partidele componente, dar nu este cazul USL.
Basescu n-a stat pasiv nici cand era Tariceanu premier, totusi Tariceanu si-a vazut de bine - de rau de treaba si a tinut situatia sub control mai mult de trei ani. Ponta a adus tara si strainatatea in criza de nervi in doar doua luni.
DeleteDaca Ponta facea ce trebuie pana in toamna, PDL nu putea in nici un caz sa ia mai mult de 15% la parlamentare (si chiar mai putin la mandate) si ar fi inceput sa se distanteze de Basescu.
Dar asa, totul se reseteaza si Basescu este din nou in joc.
Genial, nu?
PS: Imi vine sa vars cand vad cum incompetenti ca Sova sunt purtatorii de mesaj ai USL. Spre amintire, Sova e cel care a facut amendamentul acela total idiot dupa care CCR se poate pronunta pe hotararile Parlamentului, care a ingreunat mult procedura suspendarii presedintelui (si i-a obligat pe USL-isti sa forteze cadrul legal). Nu suint jurist de profesie, dar am sesizat tampenia inca de atunci, din 2010 - nu doar eu, ci si altii. Am scris aici, am scris pe blogul lui Sova sa-l conving ca face o prostie, dar el a considerat ca stie mai bine. Acum recunoaste ca a gresit, nu ma incalzeste cu nimic. Iar aseara si-a mai dat o data proba capacitatilor intelectuale, anuntand rezultatele referendumului dupa calculele USL. Nu e putin lucru sa ajunga Videanu sa-ti dea lectii de logica...
Intre timp lucrurile au evoluat, CCR a ales pozitia strutului. Efectele au aparut aproape instantaneu:
ReplyDeletestrainii scapa de titlurile de stat romanesti
Celor care isi inchipuie ca glumitele astea cu razganditul si cu numaratul sunt "probleme interne", le doresc salariu in lei si cat mai multe si consistente credite in euro si dolari americani!
De ce? Uite de ce:
Poate asa isi dau seama cei la care tine chestia cu "neamestecul in treburili interne" despre ce discutam - desi, sincer, nu cred.
Oricum, urmeaza ca vina pentru toate nenorocirile care urmeaza sa fie atribuita in mod oficial Uniunii Europene. Este urmatorul pas "logic" al demersurilor puterii de la Bucuresti. Cred ca in timpul asta, Romaniei i se pregateste un cadou din partea UE.
C.
Cred ca asteptam prea multe de la CCR. Curtea nu poate singura sa rezolve situatia fara precedent in care politicienii au adus tara - mai ales ca nu e nici ea chiar separata de politic, sa poata sta deasupra si sa dea verdicte indiscutabile. Suntem intr-o fundatura, este clar ca nici una dintre tabere nu este pregatita sa cedeze. In plus, conditiile unei eventuale cedari nu au fost negociate - cei care ar ceda ar fi invinuiti pentru toate pagubele produse. Daca USL cedeaza (cum eu cred ca ar fi just in principiu), este clar ca vor fi acuzati de "lovitura de stat", Basescu a vorbit de procese penale, puscarie etc. Viceversa, daca PDL cedeaza este clar ca toate costurile crizei politice - din 2009 incoace - le vor fi puse in carca, iar USL nu isi va asuma nici o parte din vina.
DeleteDe aceea, un verdict transant ma tem ca nu ar fi rezolvat problema, criza politica ar fi continuat in orice caz, iar CCR ar fi fost acuzata cel putin de una dintre parti.
Sigur, nu e clar nici ca amanarea rezolva ceva, doar lasa un ragaz pentru o intelegere politica. Dar daca e sa ne luam dupa istoria recenta, ragazul asta nu va fi folosit in mod productiv de politicieni.
Parerea mea: acest conflict politic nu poate fi rezolvat doar juridic, iar institutiile noastre nu suporta o astfel de tensiune. E nevoie de un settlement politic.