Wednesday, May 25, 2011

ONU ne spune: Opriti Codurile! (RO)

Scurt exercitiu (necesar) de memorie:

Prin 2009, guvernul Boc considera extrem de urgenta adoptarea noilor Coduri Civil si Penal ale Romaniei. Asa ca, in stilul caracteristic, a procedat minereste prin asumarea raspunderii in Parlament, scurtcircuitand dezbaterea publica si parlamentara, necesare in democratie si vitale in cazul unor legi de asemenea importanta. Motivul invocat? Urgenta, desigur, pentru ca la Basescu mai totul se face prin procedura de urgenta; asa intelege el guvernarea unei tari europene.
Nu au contat atunci protestele opozitiei (PNL a si depus o motiune de cenzura), pentru ca puterea (PDL-PSD la acea data) avea o majoritate confortabila in Parlament, iar masina de vot functiona fara probleme. PSD a sustinut explicit abuzul (vreo surpriza?).
Nu au contat nici protestele societatii civile (va amintiti coalitia "Opriti Codurile!"?), pentru ca puterea deja hotarase. Discutia de atunci dintre Basescu si reprezentantii societatii civile (mai degraba o mustruluiala din partea presedintelui, care n-a prea inteles ce vroiau de fapt oamenii aceia) spune multe despre motivele pentru care democratia romaneasca schioapata tot mai vizibil:

video

Dar care era, in fond, urgenta - din moment ce guvernul si-a acordat un an intreg, pana in iulie 2010 (!) pentru adoptarea legilor de punere in aplicare a noilor Coduri, care prevad intrarea in vigoare a Codurilor abia in octombrie 2011 - nu prea este clar (mai pe larg aici). De ce nu s-a folosit macar o parte din acest timp pentru adoptarea Codurilor prin procedura normala? Mister.


Sau nu tocmai.
Se pare ca interesul puterii nu era in primul rand reforma celor doua Coduri (pentru o reforma autentica si serioasa, parcurgerea procedurii normale de dezbatere publica si parlamentara este esentiala), ci s-a vrut a se da Comisiei Europene un semnal de "vointa politica" pentru a obtine eliminarea monitorizarii Romaniei in acest domeniu prin Mecanismul de Cooperare si Verificare (MCV) - judecand dupa ce declara Boc atunci. Si cum se poate da in Romania un semnal de vointa politica mai bine decat prin calcarea in picioare a procesului democratic? Sau ceea ce Basescu numeste "reforma statului".


***

Inchei aici paranteza despre trecut.

MCV nu a fost ridicat nici pana in ziua de azi, Romania continua sa se afle sub monitorizare.

Sa vedem ce se petrece in aceste zile, pentru ca evenimentele se precipita:

Mai intai, un apel neobisnuit de clar si ferm, ieri, de la Raportorul Special ONU pentru independenta Justitiei, dupa o misiune de evaluare in Romania: cere Guvernului sa amane intrarea in vigoare a Codurilor cu cel putin un an. Raportorul Special (Gabriela Knaul) se face ecoul ingrijorarilor exprimate de cei cu care a discutat in tara si avertizeaza asupra subminarii ordinii de drept sub pretextul reformei (un pattern obisnuit al basescienilor, despre care tot scriu de un an si jumatate pe acest blog): "During my visit to Romania, a great majority of stakeholders expressed serious concerns about moving the reform forward too quickly in detriment of the rule of law".

In aceeasi zi, ieri, Camera Deputatilor adopta Legea de punere in aplicare a Codului Civil (Senatul adoptase aceeasi lege in decembrie trecut), consfintind octombrie 2011 ca data a intrarii in vigoare.

Iar astazi, Ministerul Justitiei incearca sa carpeasca situatia printr-un comunicat de presa ambiguu, care amesteca certitudini cu asteptari si sperante, informatii factuale cu opinii si (auto-)incurajari. Citate ilustrative:
"Adoptarea ieri de către Parlament a Legii pentru punerea în aplicare a Noului Cod Civil şi intrarea acestuia în vigoare la 1.10.2011 împlineşte peste 14 ani de eforturi continue pentru înnoirea şi modernizarea codurilor fundamentale ale României." (!!! deci eforturile continua de 14 ani, dar nu a fost timp in toti acesti ani pentru o procedura normala de adoptare a Codului !!!)
"În condiţii logistice care nu se ridică peste tot în ţară la nivelul reclamat de dificultatea sarcinilor asumate, sistemul judiciar, alături de profesiile juridice, îşi va face încă o dată datoria faţă de societatea românească, faţă de ţară, prin punerea în aplicare a Noului Cod Civil. Pentru aceste eforturi, în calitate de ministru al Justiţiei, doresc să mulţumesc anticipat instituţiilor din sistemul judiciar, magistraţilor, personalului auxiliar şi profesiilor juridice." (un fel de "sa facem totul!", "totul pentru front, totul pentru victorie!", dar din pozitie de slabiciune - Predoiu desigur a vazut si comunicatul Raportorului Special, care nu anunta nimic bun in perspectiva intrarii Codului in vigoare).


Pe scurt, ca de atatea alte ori, situatia este o bulibaseala totala. Tot ca de atatea alte ori, se va merge inainte orbeste, cu toate costurile aferente, ca doar politicienii nu dau de la ei. Asteptati-va la haos si dezorientare in Justitie din octombrie incolo, pentru multe luni.
Eventual, Predoiu va fi scos tap ispasitor (meritat, daca ma intrebati), dar adevaratii responsabili care se afla la originea problemelor de acum prin fortarea "urgenta" din 2009 - Basescu si Boc (adica, mai pe scurt: Basescu) - isi vor vedea nederanjati de treaba lor de campioni ai reformarii Romaniei.
Iar cand se va schimba puterea, probabil ca "ceilalti" vor gasi de cuviinta sa vina cu propria "reforma". Vor trebui doar sa actualizeze numarul anilor de cand reformam Justitia, adaugand dupa nevoie la cei 14 ai lui Predoiu.

Nu stiu altii cum sunt, dar pe mine ma apuca durerile de cap la astfel de rateuri ale cadrului legal si institutional, care au devenit extrem de dese si grave in ultimii doi ani.
Va simtiti bine traind intr-o tara bananiera, in care totul se face pe genunchi chiar la varful statului?

No comments:

Post a Comment