Thursday, April 22, 2010

Ati vrut Constitutie? Poftim Constitutie! (RO)

Daca mai avea cineva vreo indoiala ca este o idee foarte proasta sa ne apucam sa modificam Constitutia in climatul politic actual (eu, unul, n-am avut astfel de indoieli), ultimele vesti din tabara puterii ar trebui sa spulbere orice semn de intrebare.
Nu este vorba doar de continutul proiectului de revizuire emis de guvernul Boc - o insailare de gogomanii vizand in principal intarirea puterii prezidentiale (vezi aici un exemplu), prost mascate de perdeaua de fum a parlamentului unicameral si de verbiajul bombastic privind vointa suverana a poporului exprimata prin referendumul din noiembrie trecut - ci si de demersul in bataie de joc, deja atat de tipic actualei puteri: guvernul a aruncat pe piata propriul proiect de revizuire a Constitutiei la doar o zi dupa ce PDL negociase in Parlament constituirea unei comisii cu acelasi scop (si tot la o zi dupa o convocare cu usile inchise a guvernului de catre presedintele Basescu).

Felul in care lucrurile se deruleaza indica extrem de clar oricui are ochi de vazut cum intentioneaza Basescu si PDL sa gestioneze chestiunea revizuirii Constitutiei: la fel cum au facut si cu referendumul din noiembrie 2009, in stil de mineriada politica.
Nu va asteptati sa ramana loc de vreo discutie rationala, cu argumente. Totul nu va fi decat o noua escaladare a jihad-ului politic al puterii actuale pentru anihilarea totala a opozitiei si calcarea in picioare a ultimelor institutii pe care inca nu le controleaza 100%. Toate astea, cu Constitutia Romaniei la mijloc.

Constitutia actuala are multe lipsuri, dar ma tem ca vom ajunge sa o regretam. A lasa modificarea Constitutiei la cheremul actualului regim ilegitim si discretionar ar fi de-a dreptul inconstient.

Regimul Basescu trebuie obligat sa respecte Constitutia, nu lasat sa o schimbe dupa cum i se nazare!

Si desi este deja periculos de tarziu, imi reinnoiesc apelul (facut cu mai bine de o luna in urma) la activarea rezistentei politice si civice unite in fata acestei tentative a unei factiuni politice de incaleca cadrul constitutional si a face singura regulile jocului:


Gluma se ingroasa, si este cazul ca PNL si PSD sa iasa din letargia care le-a cuprins de la o vreme. Schimbarea Constitutiei nu poate fi lasata pe mana lui Basescu decat cu enorme riscuri pentru ordinea democratica din Romania - or, tocmai asta este pe cale sa se intample.

Opozitia trebuie sa iasa hotarat "la bataie" imediat, pentru ca mai tarziu s-ar putea sa fie prea tarziu. Chestiunea in discutie nu este una oarecare, ci una extrem de importanta, cu posibile implicatii foarte grave.

Ca o prioritate, opozitia ar trebui sa demonteze urgent gogoasa pedelista a "vointei poporului" care s-ar fi exprimat o data si pentru totdeauna la referendumul din 22 noiembrie trecut. Iata cateva idei pe care mi-as dori sa le aud cat mai des afirmate public:

  • Referendumul din noiembrie 2009 nu are valoare juridica si nu face parte din procedura constitutionala de amendare a Constitutiei. El ramane un exercitiu pur consultativ. Presedintele Basescu i-a mintit pe romani cand i-a chemat la referendum pentru a decide in chestiunea structurii parlamentului. Si continua sa-i minta si sa-i desconsidere spunandu-le ca s-au pronuntat deja pe aceasta tema.
  • Suprapunerea acelui referendum cu alegerile prezidentiale a fost de natura sa distorsioneze vointa populara. Presedintele Basescu a instrumentalizat referendumul in scop electoral personal. Referendumul a fost organizat fara o dezbatere publica serioasa, romanii fiind astfel privati de posibilitatea de a se informa corespunzator si a delibera asupra optiunilor posibile si implicatiilor acestora, pentru a vota in cunostinta de cauza. La referendum a existat o singura campanie - pentru unicameral - si nici un fel de campanie impotriva. Iar informatiile vehiculate in acea campanie "pentru" (de exemplu, asupra economiilor bugetare obtinute prin trecerea la parlamentul unicameral) au inselat opinia publica: in realitate, economiile la buget sunt derizorii.
  • Un parlament puternic este esential pentru a asigura un cadru democratic solid, cu un echilibru intre puterile statului. Structura bicamerala a Parlamentului are un rol important in a limita posibilitatile de abuz ale executivului (se poate construi un argument serios in acest sens; un exemplu nu foarte intuitiv este aici). Pe de alta parte, reducerea numarului de parlamentari (cu pastrarea bicameralismului) este o optiune posibila, in conditiile in care reprezentarea democratica a electoratului nu are de suferit. 
...si lista ar putea continua.

Cu o conditie: PSD si PNL sa se trezeasca, pana nu e prea tarziu si sa treaca la treaba. Si - pentru numele lui Dumnezeu! - sa-si coordoneze pozitiile, sa vina cu o propunere comuna, alternativa la cea a PDL, de modificare a Constitutiei, in caz ca procesul nu mai poate fi oprit. Este chiar atat de greu? Isi inchipuie PSD sau PNL ca, individual, au vreo sansa de a-si impune ideile in aceasta chestiune delicata, in fata tavalugului pedelist?
In plus, vorbim de Constitutie, de regulile jocului politic, nu de politici specifice. Nu vad de ce ar trebui neaparat ca stanga si dreapta sa nu poata cadea de acord. Nu vad de ce republica prezidentiala ar fi mai de stanga, iar republica parlamentara mai de dreapta. In contextul in care PSD si PNL au de infruntat un PDL care nu recunoaste nici o limita si nici o regula, astfel de dispute bizantine sunt cu totul si cu totul contraproductive.
N-ar strica mai putine orgolii, mai multa disciplina si solidaritate din partea opozitiei politice, in conditiile actuale.

Iar societatea civila... ar trebui sa tipe ca din gura de sarpe. S-a putut mobiliza pentru Marius Oprea. Iar acum, cand Basescu se pregateste sa-si faca poftele cu Constitutia si sa aplice lovitura de gratie parlamentului, tace??
Ce se poate spune despre simtul prioritatilor? Mi-e greu sa inteleg...

 


UPDATE: Acest articol a fost recomandat pe blogul Transildania (multumesc!)

7 comments:

  1. Sub paravanul reducerii numarului de parlamentari si a numarului de camere la una, Basescu introduce problemele care-l "ard" pe el.
    - Schimba regimul imunitatii de la una identica cu a parlamentarilor la o imunitate "absoluta" pe perioada mandatului, elimnand din ARTICOLUL 84(2) fraza care face trimitere la art 72 ce regmenteaza imunitatea parlamentarilor.
    (2) Preşedintele României se bucură de imunitate. Prevederile articolului 72 alineatul (1) se aplică în mod corespunzător."

    - Introduce dreptul de "veto" al CC la suspendarea Presedintelui, in situatia cand CC nu considera ca Presedintele nu a incalcat grav Constitutia.
    - Elimina posibilitatea ca Presedintele interimar sa poata desemna un premier si sa poata numii guvernul aprobat de Parlament

    Ii este frica de suspendare si justitie, pentru ca imunitatea Constitutionala actuala nu-i asigura imunitatea pentru dosarele pe rol, sau cele care ar putea apare.
    Masurile de mai sus nu au fost aprobate prin referendum, deci nu reprezinta vointa poporului.
    E suspecta menajarea lui Basescu de catre toate partidele parlamentare. Nici un partid nu a ridicat problema imunitatii presedintelui, tratad-o ca pe ceva "tabu", si in consecinta a fost acceptata si ca dosarul Flota sa intre in standby, probabil ca sa se prescrie.

    ReplyDelete
  2. In calitate de pedelist, iti pot spune ca opozitia si media aservita opozitiei au comis si comit in continuare erori strategice grave.

    In primul rand, este cultivata ideea ca exista un conflict intre presedintele Basescu si ministrii Blaga, Videanu si Berceanu. NEVER EVER ! In partid va fi reconfirmat, la Conventia Nationala din iulie, echilibrul actual dintre centrii de influenta, cu modificari minore : probabil Elena Udrea va fi aleasa vicepresedinte, iar Gheorghe Falca si Roberta Anastase vor deveni primvicepresedinti. Oricum, structura interna de functii a fost intotdeauna nesemnificativa in PDL, importanta fiind reprezentarea centrelor de influenta in Biroul Permanent National (care va numara aproape 40 de membri, deci suficient pentru cuprinderea tuturor liderilor). Problema cu lista de primvicepresedinti este de asemenea nesemnificativa, si numai faptul ca Traian Basescu a contestat ideea de lista a condus la rediscutarea chestiunii.

    In al doilea rand, opozitia si ziaristii mogulilor cultiva ideea ca PDL este cotat catastrofal in sondajele de opinie si ca remanierea Guvernului pe acest fond este iminenta. FALS ! Nu au existat niciodata discutii privind remanierea Guvernului (Funeriu, Seitan si Vladescu pot pleca in orice moment, daca vor exista presiuni populare in acest sens), si oricum eventuala remaniere nu poate afecta ministrii PDL de baza : Blaga, Videanu, Berceanu si Udrea, in frunte cu premierul Boc. In ceea ce priveste sondajele de opinie, acestea indica un scor de 30-35% pentru PDL, 25-30% pentru PSD si 15-20% pentru PNL. Plus UDMR, cu +5%. PDL a obtinut saptamana trecuta 49% la primul tur pentru alegerea primarului municipiului Ramnicu-Valcea, iar saptamana aceasta va castiga probabil un post suplimentar de deputat prin victoria lui Teo Trandafir in Colegiul 19 din sectorul 4 Bucuresti. Nu exista deci probleme serioase de suport popular pentru partidul de guvernamant.

    In al treilea rand, revizuirea Constitutiei surprinde partidele de opozitie in offside. Aprobarea infiintarii comisiei parlamentare speciale a constituit cea mai grava eroare strategica a opozitiei si a liderilor acesteia, mai ales ca eu si multi din partid am considerat imposibila convingerea lui Ponta, Antonescu si chiar Marko Bela privind acceptarea ideii de revizuire a Constitutiei. Acum, dupa lansarea proiectului de revizuire de catre Guvern si asumarea lui de catre Presedinte, "alea iacta est", cum a zis Cezar la trecerea Rubiconului. Bineinteles ca obtinerea unei majoritati de 66,6% pentru revizuirea Constitutiei pare imposibila acum, dar, in primavara anului 2004, daca ai fi spus cuiva ca Basescu va fi presedinte 10 ani si Boc va fi premierul unui guvern PD cu Elena Udrea ministru, ar fi spus ca e imposibil. NEVER SAY NEVER !

    ReplyDelete
  3. @ Shelly Nix
    Nu prea ma intereseaza raporturile de putere din interiorul PDL, decat in masura in care ne afecteaza pe noi, ceilalti. Si da, ca si tine, cred ca Basescu e inca stapan pe situatie - acolo la voi in partid, ca in rest... Dumnezeu cu mila.
    Cat despre sondaje - merci pentru informatie. Daca e cum zici, nu stati prea bine. Adica mult mai prost in sondaje decat aveti acum in parlament :-). Si unde e UNPR?
    Dar pana la urma, ce mai conteaza sondajele si alegerile, cand majoritatea in parlament se face pe alte baze? (daca esti nou pe aici, vezi ce am scris mai demult chiar pe tema asta: http://rational-idealist.blogspot.com/2010/02/fraudarea-alegerilor-ro.html)
    In fine, venind la partea relevanta pentru discutia de aici - cea cu modificarea Constitutiei: daca ai mai citit blogul asta (nici acum nu e tarziu), ai vazut ca eu chiar cred ca Base si PDL sunt in stare sa-si treaca propria Constitutie prin Parlament. In fond, pana la 66% nu le mai lipseste asa mult. Tocmai de aia fac apel la partidele democratice si la societatea civila sa se mobilizeze urgent pentru a organiza rezistenta. In cazul cel mai rau, mai ramane referendumul obligatoriu de validare. Acolo Basescu s-ar putea sa aiba o surpriza, iar rezultatele sa nu prea mai semene cu cele de la pseudo-referendumul lui din noiembrie trecut. Oricum, mai e pana acolo.
    S-auzim de bine!

    ReplyDelete
  4. Aveți perfectă dreptate. Actuala Constituție o avea ea multe defecte, dar ceea ce a dus-o la limită în ultimii cinci ani a fost încălcarea ei sistematică de către cei ce vor acum să o reformuleze exclusiv în intereaul lor partizan și chiar personal. "Deșteaptă-te, române!"

    ReplyDelete
  5. Totusi, ce sens au modificarile in sensul intaririi puterii presedintelui? Basescu mai are (teoretic :-> ) 4 ani de mandat. Pe ce s-ar baza ca tot omul lui (fie asta insasi Elena Udrea :-) ) va castiga alegerile? Schimbarile astea ar trebui sa vina la pachet cu inlaturarea prevederilo referitoare la numarul de mandate :D
    C.

    ReplyDelete
  6. @ Anonymous (C.)
    Da, posibil ca nu sunt pentru el modificarile astea. Sau poate are alte planuri (vezi Putin in Rusia), desi nu cred...
    Totusi, problema pe care o am cu Basescu nu e neaparat ca ar fi el insusi cine stie ce dictator. Eu il vad mai mult ca pe un vandal, cum am mai scris. Problema este ca viziunea lui despre cum se conduce o tara ajunge sa altereze practica politica si - posibil - chiar cadrul constitutional intr-un mod care ar putea produce consecinte durabile, chiar dupa ce Basescu nu va mai fi in politica. Uite, am scris chestia asta mai bine in decembrie trecut (http://rational-idealist.blogspot.com/2009/12/intoarcerea-marelui-vandal-ro.html), citez:

    "Sa ne intelegem: nu il vad pe Basescu ca pe un dictator, sau regimul sau ca pe un regim dictatorial, ci mai degraba ca pe un acid care dizolva continutul institutional al democratiei romanesti, lasand in urma doar o carcasa goala, suflata de vant, bantuita de demonii nostri ancestrali si prada tuturor vandalilor din viitor."

    ReplyDelete